Szkoła na start – ruch i koncentracja na zadaniu?

Jak pogodzić potrzebę ruchu z koncentracją na zadaniu?

W klasycznej szkole ruch i koncentracja nigdy nie idą ze sobą w parze.  Szkoła wymaga spokojnego siedzenia w ławce, na niezwykle niewygodnych twardych drewnianych krzesłach.

Tak nasze dzieci spędzały i spędzają nadal po kilka godzin dziennie w swoim najlepszym okresie dzieciństwa. Generalnie – nic przyjemnego!

Proste plecy, złożone kolanka, stopy pełne na podłodze – podobno miały sprzyjać nauce utrzymania prawidłowej postawy.

Czy rzeczywiście?

Każdy z nas to przeżył i opłacił dziś bólami pleców, szyi i części krzyżowej kręgosłupa. My już to wiemy!

Obecnie wiemy już, że potrafimy skoncentrować się na czymś przez 10-20 minut. Gdy dołączymy do tego ruch – nasza koncentracja trwa nawet 90 minut” – powiedział dr Siegfried Lehrl w wywiadzie „Jak najlepiej nasączać skorupkę?” przeprowadzonym przez Katję Gaschler

źródło: Psychologia dziś nr 1/2014

Dziś wiemy, dowodzą tego badania, że dla mózgu najgorszy jest bezruch.

To co sprzyja rozwojowi, tworzeniu nowych połączeń pomiędzy synapsami to stymulacja – dla młodego mózgu zwłaszcza ruchowa. Niech się wiercą i kręcą, niech podrygują – przekonujmy nauczycieli, że ruch nie jest ich wrogiem, że jest wręcz wskazany do utrzymania koncentracji na zadaniu!

Pozwólmy naszym dzieciom się ruszać!

Ruchy mają być mimowolne, bo tylko takie sprzyjają koncentracji na głównym zadaniu. Kręcenie, wiercenie, ruchy nogami, bujanie – być może brzmi niekulturalnie, ale działa!

Najłatwiejsza propozycja do wprowadzenia w szkole – taśma lateksowa, rzemień lateksowy, guma obwiązana na nogach krzesła – zapewnia zajęcie dla ruchliwych nóg.

Taśma fitness elastyczna guma     

Dysk balansujący pompowany, najeżony kolcami, z drugiej strony gładki – dostarcza stymulacji wprost w najczulsze miejsca. Nie przeszkadza, nie zajmuje miejsca, nie wymaga żadnej dodatkowej obsługi w klasie.

Dysk rehabilitacyjny do balansowania i masażu – beret terapeutyczny – poduszka sensomotoryczna – jeż

  

Piłka balansująca to już poważniejszy mebel – wymagałby zdecydowanie wyraźnej zmiany otoczenia w klasie i mógłby wzbudzić „zazdrość” u pozostałych uczniów – warto rozważyć wyposażenie kompleksowe całej klasy lub tylko zakup do domu. Z dodatkowym stelażem krzesła stabilizuje siedzenie nie tracąc właściwości balansujących.

 Piłka rehabilitacyjna gładka 

Terapeutyczne krzesło z piłką rehabilitacyjną L 

Terapeutyczne krzesło z piłką rehabilitacyjną S 

Dodaj komentarz